check lock tag facebook briefcase angle-double-left angle-double-right angle-left angle-right bank linkedin twitter star

APK dieselvoertuigen wordt uitgebreid met controle roetfilter

18 januari 2021

Naar verwachting wordt de APK voor dieselvoertuigen per 1 juli 2022 uitgebreid met een controle van het roetfilter. Als de Tweede Kamer akkoord gaat, is de APK-wijziging definitief. 

In Nederland rijden naar schatting 100.000 tot 125.000 APK-plichtige personenauto’s en lichte bestelwagens met een dieselmotor rond met een defect of verwijderd roetfilter. Hierdoor stoten ze meer fijnstof uit dan wettelijk is toegestaan. Met de huidige APK-roetmeting is het in de meeste gevallen niet mogelijk om een defect of verwijderd roetfilter vast te stellen. Dat kan wel met een deeltjesteller, waarmee APK-keuringsstations naar verwachting vanaf 1 juli 2022 kunnen gaan controleren.

APK-bedrijven worden niet verplicht om in een deeltjesteller te investeren.
 

Roetfilter afmelden
Eigenaren van een betreffende dieselpersonenauto van vóór 2017 met een defect of verwijderd roetfilter krijgen naar verwachting de mogelijkheid om het roetfilter af te melden bij de RDW. In dat geval wordt hun voertuig niet aan een APK-roetfiltertest onderworpen. Wel moet de roettoeslag binnen de MRB betaald worden.


Roetmeter blijft nodig
De roetmeter blijft in gebruik als APK-equipment voor oudere dieselvoertuigen, voor het controleren van de roetuitstoot van oudere dieselvoertuigen zonder af-fabriek roetfilter.


Heeft u vragen? Neem dan contact op met Edwin Brinksma, Branchemanager, via info@vaco.nl of (071) 568 69 70.


Meer informatie
Dossier APK


 

Dossiers: