check lock tag facebook briefcase angle-double-left angle-double-right angle-left angle-right bank linkedin twitter star

Voorbereiden bandenwisselweken – het bandenlabel als verkoopinstrument

15 september 2022

Het bandenlabel is een krachtig instrument om eindgebruikers te adviseren. Het bandenlabel helpt om een gesprek te voeren over belangrijke bandeigenschappen, in plaats van de aanschafprijs.

Wie winterbanden koopt, doet dat vanwege de veiligheid die deze banden bieden. Met de labelwaarde ‘Grip op nat wegdek’ zijn banden eenvoudig te vergelijken qua remweg op een natte ondergrond. Vindt uw klant brandstofbesparing en het milieu (ook) belangrijk? Wijs dan op de labelwaarde voor brandstofefficiëntie. Laat uw klant de verschillen zien in remweg en brandstofverbruik.

Grip op een nat wegdek
Iedere automobilist vindt veiligheid belangrijk. Het verschil in remweg op een nat wegdek tussen banden met een A-label en een E-label bedraagt circa 18 meter, bij 80 km/u. Het verschil tussen opeenvolgende labelwaarden loopt op tot 6 meter. Dat kan het verschil zijn tussen wel of geen aanrijding. Of wel of geen letsel!

Brandstofefficiëntie
De labelwaarde voor brandstofefficiëntie doet een uitspraak over de rolweerstand van banden. Als vuistregel kunt u hanteren dat één labelklasse overeenkomt met ongeveer 0,15 liter meer- of minderverbruik per 100 km. Dat kan betekenen dat een band die duurder is in aanschaf, uiteindelijk toch goedkoper is. Wijs daarnaast op de lagere CO2-uitstoot.

Sneeuwvloksymbool
Winterbanden en vierseizoenenbanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF) hebben een bandenlabel met dit symbool. Dat maakt het vergelijken van banden met goede winterse eigenschappen eenvoudig.

Vraag door en adviseer
Een band heeft meer belangrijke eigenschappen. Ga met uw klant in gesprek. Vindt de klant bijvoorbeeld grip in de sneeuw belangrijk, of levensduur? Gebruik die informatie voor uw advies.

Meer informatie