Zware EV’s gevoelig voor slijtage aan binnenzijde achterbanden - Nieuwsbrief EV
Richard Gadellaa en zijn zoon Kevin voeren veel bandenwissels uit aan elektrische voertuigen. Richard: “Daar zitten veel grote en zware exemplaren tussen, zoals de Audi e-tron modellen en de Tesla Model X.”
Richard en Kevin wisselen geregeld achterbanden die aan de binnenzijde ‘glad’ zijn, terwijl de buitenzijde nog (meer dan) voldoende profiel heeft. “Deze schades zien we ook onder auto’s met een verbrandingsmotor. Denk aan de BMW SUV-modellen. Maar EV’s zijn hier extra gevoelig voor”, weet Richard.
Achterbanden zwaar belast
Zware EV’s hebben alle eigenschappen die bijdragen aan deze ongelijkmatige slijtage. Ze hebben een negatieve wielvlucht (camber), waardoor de binnenste schouders extra belast worden. Vanwege hun zware accupakket zijn de modellen zwaarder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. SUV’s ‘leunen’ in bochten meer op de schouders van de banden, door hun hogere bouw. “Daarnaast drukt er door het accupakket meer gewicht op de achteras”, voegt Richard toe. In combinatie met het hoge motorkoppel vanuit stilstand zorgt dit ervoor dat de achterbanden zwaar belast worden. Automobilisten die af en toe hun banden checken, zien de schade aan de binnenkant bovendien makkelijk over het hoofd.
“Juiste bandenspanning cruciaal”
Zware EV’s moeten uiteraard banden met de juiste specificaties hebben. Zoals voldoende draagvermogen, oftewel de juiste belastingindex. “Daarnaast is de bandenspanning cruciaal”, benadrukt Richard. “De belastingindex die op de zijkant van de band staat, geldt alleen bij de juiste spanning. Bij een te lage bandenspanning neemt het draagvermogen snel af.” Op dat moment krijgen de banden het extra zwaar te verduren. Of zelfs te zwaar. “Als de berijder door blijft rijden met een te lage spanning, kan de band scheuren”, weet de bandenspecialist uit ervaring.
De juiste bandenspanning is vaak hoger dan je zou verwachten, waarschuwt Richard. “Wij pompen de achterbanden voor deze auto’s eigenlijk altijd op tot bijna de maximale spanning die de band mag hebben.”
Adviseer de klant
Richard en Kevin drukken klanten met een dergelijke EV dus altijd op het hart om regelmatig de bandenspanning te checken. Richard: “We adviseren klanten welke spanning zij het beste kunnen aanhouden. Ze kunnen uiteraard ook even langskomen voor een spanningscheck.”